Blogi?

Ajatus omasta blogista on kutitellut jo jonkin aikaa. Yläkoulun matikan ja luonnontieteiden tunneilla tulee touhuttua monenlaista, ja ehkä parhaimpia (tai hullumpia) ajatuksia on jotenkin kiva laittaa itselleenkin ylös. Toimin yläkoulun sekä lukion matemaattisten aineiden opettajana keskisuuressa hämäläisessä koulussa. =)

Erityisesti luonnontieteissä korostuu (jo OPSin mukaankin) kokeellisuus ja itse käsillä tekeminen. Matematiikan toiminnallistaminen erityisesti yläkoulussa tuntui aluksi haastavalta. Ja onhan se sitä edelleen joskus, päivän (koulusta riippumattomat) tapahtumat sanottavat paljon myös luokkahuoneen tunnelmaa. Asioista itsestään voi olla vaikea saada toiminnallista (mieti vaikka polynomien 3x ja 8x-2 yhteen- tai vähennyslaskua draaman keinoin… hmm…) mutta ehkä tehtävien ympärille pystyykin rakentamaan monenlaista liikettä.

Miksi joskus nesteet
sekoittuvat (liukenevat
keskenään) ja joskus ei…

Toinen itseäni kiinnostava näkökulma opetuksessa on tietotekniikan opetuskäyttö. Näen sen hyödyn erityisesti välineenä silloin, kun tehtävät on selkeästi ja hyvin laadittu. Nostan esiin erityisesti GeoGebra-sovelluksen, mutta esittelen muutakin opetuksessa hyväksi kokemaani TVT-tekniikkaa.

Tähän blogiin olen keräillyt sellaisia toiminnallisia oppituntiaihioita, jotka olen kokenut yläkoulussa toimivaksi. Osa on itse kehitettyjä, osa löytynyt esimerkiksi pinterestistä (kokeile vaikka hakusanaa “math activity”). Lisäsin pari tekstiä vielä matikan ja fyken drilleistä, joita käytän niin ikään.

Vuonna 2020 sain stipendin Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä erinomaisesta matemaattisten aineiden opetuksesta. Palkinto oli ainakin osittain seurausta tästä kyseisestä blogista.

Samoihin aikoihin aloitin oppikirjailijana Otavan Ääretön -sarjassa. Tämä työ on ollut erityisen innostavaa ja kehittävää. Olen kovassa seurassa.

Saa kommentoida. Ja soveltaa. =)

Timo Mäkimarttunen
timo@matikkatunti.fi